2021. augusztus 31., kedd

Benzin

Kedves Olvasó!

 

A korábbi bejegyzéseimben már sokat olvashattál a párolgás folyamatáról illetve a szilárd anyagok folyadékokkal történő nedvesítéséről. Ha esetleg lemaradtál ezekről, kellemes és hasznos böngészést kívánok a blogomhoz J

 

A következőekben a folyadékok pár alapvető tulajdonságáról, illetve a kísérleti munkám szempontjából is releváns oldószerekről olvashatsz ismeretterjesztő bejegyzéseket, melyeket konzultáció keretében tanár szakos hallgatók készítettek.

 

Üdvözlettel: Tóth Ildi

 

Kontakt: ildiko.toth@chem.u-szeged.hu

 

 

 

29_Benzin

 

Benzin, avagy „Benzin, benzin… de mi az a benzin?”

 

A legtöbb ember, ha meghallja azt a szót, (vagy látja leírva), hogy benzin akkor a leggyakrabban a gépjárművek egyik üzemanyagára, mint motorbenzinre gondol, hiszen talán ezzel a legnépszerűbb felhasználással találkozunk a legtöbbet a mindennapi életünkben. De nézzünk egy kicsit a töltőállomáson található benzin mögé. Honnan is származik a benzin, milyen tulajdonságai vannak és milyen egyéb felhasználási lehetőségeket rejt.

 

MOL- töltőállomás Magyarországon

 

Ha rákeresünk az interneten a benzinre, a legnépszerűbb online világenciklopédiájában (felhívnám a figyelmet, hogy az itt megjelent tartalmakat mindenki fenntartással kezelje, hiszen egy nem lektorált, önkéntes alapon szerkeszthető oldalról van szó) az első néhány sorból már meg is tudjuk, hogy:

ü    a kőolajból desztillálás során kapott folyadék

ü    színtelen, a petróleumra emlékeztető szagú

ü    rendkívül gyúlékony, robbanásra képes anyag

Szakmailag alátámasztható, hogy a fent felsoroltak igazak, de még mindig nem tudtuk meg, hogy hogyan került az üzemanyag szállító tartálykamionba az a benzin, amit majd a kúton az autóba töltünk.

 

Kezdhetnénk nagyon messziről a történetet, hogy néhány 100 millió évvel ezelőtt…, de hogy lényegre törőek legyünk, ugorjunk oda, hogy a föld mélyéről az elhalt növényekből, állatokból évmilliók alatt létrejövő kőolajat olajfúrótornyok segítségével a felszínre hozzák. A kőolaj mélyfekete, sűrűn folyó folyadék, amely szénhidrogén, tehát többségében hidrogént és oxigént tartalmaz.

 

Szárazföldi és vízi olajfúró tornyok

 

A kitermelt kőolaj elegyet csővezetékeken és/vagy tartályhajókon kőolajfinomítókba szállítják, ahol megtörténik a „csoda”, a kőolaj frakcionált desztillációja. (Desztilláció: forráspont szerinti elválasztási technika). Kis hazánk kőolajlelőhelyekben nem bővelkedik, de kőolajfinomítónk van. A Duna partján, Százhalombattán található a MOL kőolajfinomítója. Legyünk büszkék az 55 éve működő Dunai finomítóra, ami a közép-kelet-európai régió egyik legnagyobb ilyen létesítménye. Az üzemet elsősorban az Oroszországból érkező Barátság kőolajvezeték táplálja és évente körülbelül 8,1 millió tonna nyers olajat dolgoz fel.

 

A szászhalombattai olajfinomító 2000 focipályányi helyen terül el

 

A frakcionált desztilláció során a kőolajat kb. 400  ̊C-ra hevítik és bevezetik a desztilláló toronyba, ahol fokozatos hűlés hatására különböző magasságokon, különböző összetételű alkotóelemek válnak ki. A folyamat egészen egyszerűen elképzelhető, ahogy a több 20-30 méter magas desztilláló toronyba alul betöltik a forráspont fölé hevített nyers olajat és a gőzök felfelé áramolva, hűlés során különböző magasságokon a kolonnában levő zsebeken lecsapódnak. Az alacsonyabb forráspontú, ugyanakkor kisebb a szénatomszámú párlatok magasabban válnak ki.

A kőolaj termékek 3 csoportba sorolhatók:

·                     könnyű párlatok (benzin, petróleum)

·                     közepes párlatok (kerozin, gázolaj)

·                     nehézpárlatok és maradék (fűtőolaj, kenőolaj, aszfalt)

 

 

A kőolaj frakcionált desztillációja

 

A kolonnából távozó nyers benzin már nem hasonlít a kezdeti kőolajhoz, kis szénatomszámú (C5-C10) tisztán folyó folyadék. Egyéb finomítási eljárások során (pl. kéntelenítés) különféle összetételű és minőségű benzint állíthatnak elő belőle. Ilyen lehet a legnépszerűbb felhasználású motorbenzin, de emellett jelentős a lakkbenzin (mint oldószer), illetve a vegyiparban használt sebbenzin is.

Ahhoz, hogy ténylegesen a ma használatos Otto-motorokba tölthető benzint kapjunk, számos kémiai eljáráson kell átesnie anyers benzinnek, mint pl.: krakkolás, benzinreformálás, alkilezés, izomerizálás. Ezen folyamatok lényege a környezet- és motorbaráttá tétel és az oktánszám növelés, vagyis a minőségjavítás.

 

Nyers benzinből előállított termékek (sebbenzin, motorbenzin, lakkbenzin)

 

Tehát a benzin olyan kémiai anyag, amely kőolajszármazék. Színtelen, jellegzetes szagú folyadék. Kis szénatomszámú szénhidrogéneket tartalmaz, (főként pentán -C5H12, hexán -C6H14 és heptán -C7H16 tartalmú, de a motorbenzin több mint 400 féle alkotót tartalmaz), ebből adódóan vízben nem elegyedik, sűrűsége kisebb annál. Könnyen párolog, levegővel robbanó elegyet képez, így a benzin fokozottan veszélyes anyagnak számít. Azt sem feledhetjük el, hogy a benzin a nem megújuló energiaforrások közé tartozik, mely a felhasználás során emberre és környezetre káros gázokat hagy maga után.

 

A benzin veszélyességét jelző piktogramok

 

 

Végül, ha valaki legközelebb megáll a benzinkúton, remélem, eszébe jut, hogy milyen hosszú utat is jár be a benzin (térben és időben), mire a töltőállomásra ér. Emellett azt se felejtsük el, hogy oldószerként és akár fertőtlenítőszerként is jelentős felhasználási lehetőségei vannak.

 

Filmajánló: Peter Berg - Mélytengeri pokol (Deepwater horizon) (2016)

 

 

Czira Beáta

Biológia – kémia osztatlan tanári szakos hallgató

 

 

Czira Beáta bemutatkozása:

 

Czira Beáta vagyok, a Szegedi Tudományegyetem, biológia- kémia tanárszakos hallgatója. Ebben a bejegyzésben az általam összeállított, Vidákné Tóth Ildikó tanárnő által lektorált, kémiai tudományt népszerűsítő olvasmány található.

V. évfolyamos tanárszakos hallgatóként, nap mint nap kihívás, ezt a nem közkedvelt tantárgyat szerethetővé, érdekessé tenni a diákok számára az iskolában. Így szembesülök vele, hogy milyen sok érdekes, izgalmas információról maradnak le, még a felnőtt emberek is amiatt, hogy: „jaj kéémia”, átlépve azon, hogy mindent a kémia határoz meg, főleg a 21. században.

Ezek után nagyon örültem a lehetőségnek, hogy a napi szinten használt benzin kalandos útjának bemutatásában most én lehettem az olvasók idegenvezetője!

 

Czira Beáta

Biológia – kémia osztatlan tanári szakos hallgató

Írok