2021. augusztus 31., kedd

Víz-1

Kedves Olvasó!

 

A korábbi bejegyzéseimben már sokat olvashattál a párolgás folyamatáról illetve a szilárd anyagok folyadékokkal történő nedvesítéséről. Ha esetleg lemaradtál ezekről, kellemes és hasznos böngészést kívánok a blogomhoz J

 

A következőekben a folyadékok pár alapvető tulajdonságáról, illetve a kísérleti munkám szempontjából is releváns oldószerekről olvashatsz ismeretterjesztő bejegyzéseket, melyeket konzultáció keretében tanár szakos hallgatók készítettek.

 

Üdvözlettel: Tóth Ildi

 

Kontakt: ildiko.toth@chem.u-szeged.hu

 

 

 

18_Víz-1

 

A víz fizikai-kémiai tulajdonságai

 

Kedves Olvasó!

 

Ezen bejegyzés a természet talán legkülönlegesebb anyagáról szól. Kezdhetnénk egy kis figyelemfelkeltéssel, miszerint ez a színtelen, szagtalan, átlátszó, szobahőmérsékleten folyékony halmazállapotú anyag egyszerre sav és lúg. Vagy, hogy a fémek korróziójáért nem kis mértékben felelős. Vagy szó eshetne róla, hogy minden sorozatgyilkos bizonyítottan rendszeres fogyasztója ennek az anyagnak... Netán szó eshet arról, hogy a fulladásos halálesetek nagy százalékáért felelős... De mindezek ellenére, enélkül az anyag nélkül napokon belül felmondja a szervezet a működést, így a megvonási tünete biztos halál.

 

Talán nem meglepő, hogy ez az anyag a víz. És ha végig gondoljuk, mindegyik információ helytálló. Ami biztos szembetűnik, hogy a tények tálalása vezeti az olvasó gondolatait és véleményformálását, így a továbbiakban szorítkozzunk a tudományos tényekre. Egy kis lelkesedést még engedjünk azért meg: ez az anyag a földi körülmények között egyszerre képes jelen lenni mindhárom halmazállapotában. Hát nem érdekes!?

 

Fizikai tulajdonságok:

Kezdjük a fizikai tulajdonságokkal, hisz azokat érzékelhetjük mi is a mindennapjainkban.  A víz egy színtelen, szagtalan anyag. Azt mondják, hogy íztelen, de aki kóstolta már a szegedi csapvizet és mondjuk a győrit (vagy bármely más városit), az teljes magabiztossággal cáfolhatja ezt az állítást. A buktató ebben az, hogy a csapból kémiailag nem tiszta víz folyik, a dihidrogén-monoxid (H2O) más oldott anyagokat is tartalmaz, amik az ízért felelősek. De a kémiailag tiszta víz íztelen. Aki nem hiszi, kóstolja meg a desztillált vizet! (Persze csak saját felelősségre és ne csodálkozzon a hasmenésen, ha iszik belőle!)

 


A víz halmazállapotai és halmazállapot változásai

 

A víz szobahőmérsékleten folyékony halmazállapotú, 0°C alatt szilárd, 100°C fölött pedig légnemű. Ez természetesen standard légköri nyomás mellett igaz. Azonban, ha kisétálunk egy befagyott tó partjára, elcsodálkozhatunk, hogy a szilárd jégpáncél alatt folyékony vizet találunk, míg fölötte a levegőben vízgőzt. Így akár egy méter sugarú körben mindhárom halmazállapot egyszerre természetesen megtalálható.

 

Emlegettem itt azt a bizonyos légköri nyomást. Nos, a tudomány mai állása szerint az anyagok fagyás-, illetve forráspontja a nyomás függvénye. Ez azt jelenti, hogy mondjuk a víz esetében, ha alacsony nyomású helyen vagyunk (például egy magas hegycsúcson) akkor igenis 100 °C alatt elkezd forrni. Mivel egy folyékony anyag a forráspontjánál sosem lesz melegebb (mert elpárolog), ez roppant kellemetlen tud lenni, ha mondjuk főzni akarunk és nem a víz forrása, hanem a megfelelő hőmérséklet fontos az étkünk elkészültéhez. Ezt kiküszöbölve visznek a hegymászók magukkal kuktát, amit lezárva megnövelhető benne a nyomás. Ugyanis magasabb nyomáson az anyagok forráspontja megemelkedik.

 

Az úgynevezett fázisdiagram ábra a nyomást (p) ábrázolja (atmoszféra mértékegységben) a hőmérséklet (T, °C mértékegységben) függvényében. A standard légköri nyomás 1 atmoszféra (atm). A megfelelő nyomás-hőmérséklet párokat megkeresve a tengelyeken, a grafikonról leolvasható, hogy az adott állapotban a víz milyen halmazállapotú. Feltűnhet a kritikus pont, mint fontos pont, de erről egy másik bejegyzésben ejtettünk szót.


 

A víz fázisdiagramja

 

Kémiai tulajdonságok:

A kémiai tulajdonságok kevésbé könnyen figyelhetőek meg hétköznapi módszerekkel. Ezek felderítése (és sokszor értelmezése is) valamennyi tudományos ismeretet igényel. Jó esetben ezt mindenki elsajátítja középiskolában, de aki nem használja ezt a tudást, azoknak hamar megfakulhat.

A víz kémiai neve dihidrogén-monoxid, ami arra utal, hogy két (di) hidrogénatomot és egy oxigénatomot tartalmaz egy darab vízmolekula (H2O). A két hidrogén kovalens kötéssel kapcsolódik az oxigénatomhoz, ami közös elektronpárral létrejövő elsőrendű (erős!) kémiai kötés. A hidrogénatomok az összes szabad elektronjukat beadják a kötésbe, az oxigénnek azonban még marad, amiket a hidrogénektől átellenes oldalon „tárol”. Így alakul ki egy V-alakú molekula, ahol a hidrogének kötései által bezárt szög valahol 105° körül van.

Ezek a nemkötő elektronok tudnak kötődni más vízmolekula hidrogénjéhez (mint egy hűtlen szerető), ezzel úgynevezett hidrogén-kötést létrehozva a molekulák között. Ez egy másodrendű kötés (nem olyan erős), de azok közül a legerősebb és ennek köszönheti a víz egyedi tulajdonságait (ami más, ekkora méretű molekulára nem jellemző), mint például a nagy felületi feszültségét vagy a szobahőmérsékleten folyékony voltát.



A vízmolekulák alakja, és az általuk kialakított hidrogén-kötés

 

A víz molekuláján belül a töltött részecskék eloszlása nem szimmetrikus. Az oxigén erősebben vonzza a negatív elektronokat, így az ő oldala negatívabban lesz töltött, a hidrogének oldala ezzel szemben pozitívabb lesz. Emiatt úgynevezett dipólus (kétpólusú) vagy poláris molekulának szokás hívni. Sokakban emlékeket csalhat elő a „hasonló hasonlót old elv”, miszerint poláris oldószer poláris anyagokat old jól, apoláris (mint pl. az olaj) oldószer pedig apoláris dolgokat. Ezért nem vegyül az olaj a vízzel és ezért van az, hogy ami az egyikben jól oldódik, az tipikusan nem oldódik jól a másikban.

Apoláris és poláris anyagok közt „békebírót játszik” a szappan, aminek hosszú molekulái egyik oldalról polárisak, másikról apolárisak, így például egy szappan burokba zárt olajcsepp már belevegyül a vízbe. Ezért nagyon nehéz mosogatószer nélkül elmosni a zsíros edényeket…

 

Remélem, mindenki egy kicsit más szemmel tekint ezentúl erre a közel sem hétköznapi anyagra, hiszen mindenkinek elkél egy kicsit több víz az életébe! Mondjuk napi 2-3 liter!

 

 

Üdvözlettel: Gyarmathy Ernő

Fizika és kémia osztatlan tanári szakos hallgató

 

 

Gyarmathy Ernő bemutatkozása:

 

Balra tőlem a számítógép duruzsol. A működéséért a természettudományok ismerete felel. Jobbra tőlem a forró kakaó gőzölög, aminek mai formájáért szintén a tudomány a felelős. Ha kitekintek az ablakon, a fél periódusos rendszert látom és a középiskolában tanult fizikai törvények felét azonnal hozzá tudom kötni valamihez.

Gyarmathy Ernő vagyok, kémia-fizika tanár szakos hallgató (eme bemutatkozás írásának pillanatában). Aki ismer, tudja, hogy szeret a fantáziám elkalandozni és hogy a gyerekességet talán sosem növöm ki. A pörgés lételemem, ahogy a halogatás és a dolgok túlbonyolítása is. Ugyanakkor amit kiadok a kezeim közül, az meg kell feleljen a saját, szigorú elvárásaimnak, így igényesnek és (talán túlontúl) aprólékosnak tartom magam.

Világéletemben kémiásnak tartottam magam, de az elmúlt évek során a fizika is beásta magát a szívembe. A tanári pálya pedig az egyik legszebb, véleményem szerint. Természettudományos tanárként pedig az a hálás feladat ért, hogy számtalan gyerkőcnek mutathatom meg milyen összetett és gyönyörű is a minket körülvevő világ. Ugyanis akármerre nézünk, a kémia, fizika végig kíséri a mindennapjainkat. Mindenki vegyész, amikor főz, és mindenki a statikát használja, amikor „pont nem esik le az a pohár az asztalról, ha még egy millimétert arrébb tolom, hogy elférjen mellette a laptop”. Ezek mellett elmehetünk gyanútlanul vagy egy mosoly kíséretében nyugtázhatjuk, hogy „még mindig működik a tudomány”.

A bemutatkozás akkor ütős, ha rövid és érdekes, talán egy kicsit szokatlan is, mégis lényegre törő. Így zárásként egy gondolatot hagynék itt, amit nem tudom mikor és hol olvastam és biztosan átköltöttem saját értelmezésre, de ami engem megfogott az valahogy így hangzott: „Az a tanár, aki a természettudományokat unalmasan adja át és elveszi a diákjai kedvét tőle, az bűnt követ el.”

 

Gyarmathy Ernő

Fizika és kémia osztatlan tanári szakos hallgató

 

Írok